►  █ M17:
►  Nee de minister in zaken eigenlijk mankeerde maatregelen denk ik dat u nog heel wat initiatieven kunt nemen.
►  Als we zien den heeft eigenlijk. De Vlaamse overheid nog een heel wagenpark op dit moment zo een 3000
►  sehr 95 dienstvoertuigen. Daarvan zijn er zeker een vest een honderdtal.
►  Van honderd en zeven statuswagens. Ik denk dat het goed zou zijn en we zelf eigenlijk het voorbeeld geven
►  en dook onderzoeken of de Werk op dat vlak. Ook een I voor die mensen ook verder met die mobiliteit is
►  budget. Ook zouden kunnen werken en daarnaast denk ik meneer de minister dat we met De Lijn een zeer belangrijke
►  speler is op gebied van het mobiliteitsbudget datt Open basis- voor IS een cruciale speler in het mobiliteitsbudget
►  dat daar nog extra initiatieven kunnen worden genomen.
►  Ik zou graag willen weten wat eigenlijk de stand van zaken eigenlijk is in verband met een mogelijke participatie
►  in Bluebike. Want er was spraken eigenlijk van het
►  water en paarse Pass eerlijk zou zijn vanuit De Lijn of vanuit het Departement Mobiliteit.
►  En ik denk meneer de minister. Het aspect van deelfietsen een zeer belangrijke rol.
►  Er gaat vervullen hoe heel dat concert van The komm.
►  █ M2:
►  Wie wenst aan te sluiten.
►  E de Klerk heeft.
►  █ M17:
►  Quelle de voorzet.
►  █ M22:
►  Minister-collega's het is inderdaad een en passant stap die op het federale niveau is gezet om te gaan naar een
►  naar een mobiliteitsbudget en ik denk dat dat een stap in de juiste richting is meer nog ik denk dat we dat als
►  Vlaanderen zoals ook aangeeft en ook collega gekocht
►  om daar eigenlijk en een turbo op te zetten om dan verder te faciliteren en òòk krachtig financieel te ondersteunen
►  waar dat past inderdaad in de filosofie want de filosofie is die juist van de combimobiliteit.
►  Maar dan denk ik inderdaad dat we het ook ambities moeten
►  aanvatten en denk ik dat de lid- inzake de Lijn der IS al naar verwezen tariefformules moeten gezocht worden die
►  ook beter met elkaar afgestemd zijn op de diverse modi en mogelijkheden die daar zijn.
►  Kijk bijvoorbeeld naar de City Pass voor Gent en Antwerpen die zijn pak duurder dan in Brussel Luik of Charleroi.
►  Dat zijn zaken denk ik wacht kan aan gewerkt worden om ook die combimobiliteit niet alleen te prediken
►  maar ook samen inderdaad te kunnen realiseren in functie van een flexibele milieu- en prijsbewuste gebruiker.
►  Ik heb aanhoord meneer de minister u al
►  een aantal zaken financieel wilt versterken denkt dat het goed is dat als ik mijn vraag De heb je hebt geantwoord.
►  Maar ik denk dat het ook goed IS. Los van van het puur financiële beleid ook goed kijken om zaken af te stemmen.
►  Goed af te stemmen flexibele mogelijkheden te bieden ze doen de datt eigenlijk inderdaad die moto's zegt zich
►  echt kan realiseren en nieuwe duurzame modi een echt en een verleidingseffect kunnen met zich meebrengen.
►  En meer dan nu het geval is en ik denk dat dat ook absoluut
►  █ M6:
►  bij alle Blue-bike.
►  █ M10:
►  Ja dank u. Het
►  █ M23:
►  in datt het mobiliteitsbudget zoals dat wordt ingevoerd Federale dat er
►  een stapje vooruit is maar heel veel zou ik daar niet veel van verwachten.
►  Collega tot. Dat zeggen waarnemers specialisten ook.
►  Macron overtuigd ben dat het fiscale probleem waarbij mensen auto's worden betaald
►  en in plassen euro's zo dat ze moet oplossen.
►  Een fiscale hervorming en mobiliteitsproblemen opgelost worden met een mobiliteitsbeleid.
►  E-mail minister op dat vlak
►  is er nog heel wat werk aan de winkel is gecommuniceerd om het over Onderzoek Pass I sidd Vlaanderen en ik heb gezien.
►  Wat betreft het woon-werkverkeer het aandeel van de auto ook gestegen is.
►  De van bus tram en metro gezakt is en wel gezakt tot op het laagste niveau sinds het jaar 2000
►  en één. Ik vind problematisch een zee van EU-.
►  Het was een zelfgekozen focus van u om het woon-werkverkeer te verduurzamen.
►  En daar zie ik dat het Onderzoek voor Pass Vlaanderen eigenlijk het omgekeerde waar te nemen is dus ik zou me op.
►  Mijnheer minister om effectief werk te maken van dat beleid dat zorgt voor een modal shift in het woon-werkverkeer.
►  Van het mobiliteitsbudget zou ik niet te veel verwachten. Dank
►  █ M2:
►  zoals de.
►  █ M18:
►  En voorzitter collega's meneer de minister ook
►  mijn partij is is tevreden dat er een stapje wordt gezet maar
►  we zouden het mobiliteitsbudget toch anders vorm hebben gegeven.
►  Dat is een federale discussie dus die ga ik hier niet voeren. Wanneer meester deze morgen was er ook.
►  Zeer veel aandacht en zeer terecht natuurlijk voor mensen die elke dag het zich verplaatsen met de fiets ofwel naar
►  school of naar het werk ik heb u ook gehoord op op de radio en ik heb het daar.
►  Uiteraard altijd als u op de radio bent zeer aandachtig geluisterd.
►  Het was ook eens niet op een zondag maar op een woensdag.
►  Dat maakt van een verschil maar Ik hoort u daar ook antwoorden op vragen van fietsers die
►  eigenlijk werken voor de Vlaamse overheid en de verschillende tarieven die daar vaak worden bij gehanteerd.
►  Dus het is zo denk ik dat maximaal. Op Vlaams niveau je 21 cent per kilometer. Brecht Federale 23 maart.
►  Ik krijg ook wel wat mails binnen Nissan die ook binnenkrijgen van mensen die voor verschillende Vlaamse diensten werken
►  en die niet op dezelfde manier hun fietsvergoeding krijgen.
►  Ik ben ervan overtuigd dat als we meer mensen willen overtuigen
►  we naar een harmonisatie ook intern met de Van die hun fietsvergoeding ook voor ambtenaren van Vlaamse diensten.
►  Ze kwamen daar vragen of u bereid bent om naar een
►  naar een horizontaal beleid te gaan en te zeggen als Vlaamse overheid als werkgever gaan wij gewoon.
►  Dit is het tarief dat we geven aan mensen die fietsen
►  die die verplaatsing willen maken en die zowel voor de economie maar ook voor.
►  Ecologie en verlucht
►  █ M6:
►  worden en wij hangen dat ze duidelijke Russische wijdt
►  █ M21:
►  Dank Lijn datt u gereserveerd was in de Raad van het het I
►  pacta naar Werk gekomen om naar de VRT een heeft mijn Van Akkoord vanuit uw wagen mijnheer Rzoska.
►  Ja. Naar Ik. Ja. Het heeft zelfs een digitale radio in uw wagen dat is mooi meegenomen.
►  Den wat ik daar ook te hebben gebracht is inderdaad de dus.
►  Nl Dirr fietser koning. Maar bij dat er een fiscale vrijstelling geldt
►  tot maximaal 23 cent per kilometer. Ik zou dat heel graag.
►  De Want overheid en het een beetje een voorbeeldrol speelt.
►  Vandaag is het 21 de Vlaamse ambtenaren dus is er maar een klein kloofje
►  en anderzijds voor het onderwijs is stapte een veel grotere kloof.
►  Het is maar dat is een aparte
►  CAO waarbij ik het ook eens graag zou zien dat datt IS op tafel zou komen dat ook de onderwijsbonden
►  Harris voor zouden gaan pleiten.
►  Maar wat de de Vlaamse overheid zelf betreft die op het vlak van bedrijfswagens.
►  Weet ik niet. Mertens collega Homans die ter zake bevoegd is weet ik niet of dat wij effectief zoveel bedrijfswagens
►  hebben namelijk bedrijfswagens waren dan ook mensen
►  die wagens mee naar huis kunnen nemen en waarbij de datt ook het voordeel van alle aard geldt
►  dat ik betwijfelde het eerlijk gezegd. Hebben heel wat dienstwagens maar dat Ann nog altijd iets anders is dan
►  dan bedrijfswagens. Maar het datt bedanke bus- bij mij collega oma's Bluebike.
►  Om een een overeenkomst te bereiken moeten we natuurlijk met twee zijn. Het is mijn absolute ambitie en wil
►  om via De Lijn te kunnen. Ja zeg maar ploeg Ik Ziehier het kunnen overnemen.
►  Huys zijn sterk vragende partij zijn ook bereid om daarbij enige concessies te doen maar de discussie gaat nog over het
►  het het eigendomsrecht ten aanzien van de gronden waar momenteel. Die ene bloembak Ik zeg maar die.
►  Dear verbeeldt centra zich momenteel bevinden. Die gronden zijn vanzelfsprekend eigendom van de NMBS.
►  Wat doen we daarmee. El en de dech het lijkt evident dat een soort erfpacht. Zo wordt overeengekomen.
►  Eerder dan dat we die gronden allemaal zouden moeten gaan hunn denk
►  dat het belangrijk is zowel voor de NMBS als voor ons dat Bluebike verder blijft bestaan.
►  Wij zouden dat graag integreren in ons aanbod bijvoorbeeld een gecombineerd abonnement waarbij dat je als je een aanbod
►  aanschaffen. Van De Lijn dat het niet alleen geldt voor het hele net voor het bussen en trams maar dat daar ook
►  dech het Bluebike aan bod wordt aan toegevoegd. Die De dekte combimobiliteit hebt op een combiabonnement.
►  Dat is de doelstelling maar zoals gezegd moet je met twee zijn om een vergelijk te vinden en een overeenkomst
►  en daar is men nog niet geland.
►  Ja maar. Het is wel de vaste bedoeling om dat te doen. Tot slot het de vraag naar het Verplaatsingsgedrag.
►  Ik denk dat het een E lichtpuntje een IS dat in de totaliteit van de verplaatsingen voor het eerst de wagen serieus
►  terrein verliest. Namelijk van 70% naar 65% op één jaar tijd.
►  Dat is een lichtpunt. Je kan inderdaad je kan er ook andere elementen uithalen die iets zwartgalliger zijn.
►  Dass zijn de de positivo's en negativo's. Ik ben in deze een positivo en ik denk dat ook.
►  Dat lichtpuntje beker moeten kunnen gebruiken net zoals datt. Als het allemaal gewoon. Werkverkeer gaat
►  a het aandeel van de fiets. Op tien jaar tijd ook ook gevoelig is gestegen.
►  Dass zijn stapstenen die de absoluut moeten gebruiken
►  om steeds meer mensen beginnen aan de positieve verhalen moet kunnen brengen net zoals
►  vanochtend ook Ivan een interessant debat als men zegt het het aantal doden verkeerdoden bij fietsers
►  is sinds 2014 is gedaald met 36% ik vind dat we die boodschap moeten uitdragen. Je kan zeggen ja maar
►  het aantal gewonden is toegenomen.
►  Ja vanzelfsprekend omdat het aantal fietsers ook is toegenomen is dat is nogal evident.
►  Bij Sommige Zaken is I kan dat allemaal zwartgallig gaan bekijken
►  en je kan er zo ook voor zorgen dat ouders wat terughoudend zijn
►  als ze een keuze moeten maken Van ga ik mijn kinderen met de fiets naar school laten gaan of niet.
►  Dus laat ons die positieve verhalen ook kunnen vertellen. De realiteit is daarin onze bondgenoot.
►  █ M17:
►  Dank je wel meneer de minister E.
►  Ik hoor u graag naar de Werk zegt F vandaag en Ik op de Nationale Applausdag eigenlijk. Voor de fietsers.
►  Hebt u ook nog een extra duw in de rug wilt geven op het gebied van de fietsvergoedingen en dat
►  de CAO's ter zake datt ook verder mee wilt bekijken voor een hogere fietsvergoeding.
►  Inderdaad eigenlijk met Ik dienstvoertuigen. Nee de minister is het zo dat er ongeveer 3700
►  95 dienstvoertuigen zijn waar varen er bijvoorbeeld heel duidelijk een aantal dienstwagens zijn voor bijvoorbeeld
►  topkaderfuncties in N-niveau dat zijn de generaals de hoofden van de strategische adviesraden.
►  En dan afhankelijk worden functie om functionele redenen ook een wagen worden toegewezen.
►  Dus ik denk dat het daar ook goed eigenlijk is bijvoorbeeld I statuswagens zo'n honderd en zeven.
►  Dat daar ook het alternatief van het mobiliteitsbudget naar voor kan geschoven worden.
►  Hij wil ook graag gehoord omtrent de toelichting bij de stand van zaken van Bluebike.
►  Maar ik denk meneer de minister dat op het gebied van ticket- en tariefintegratie
►  dat een tafellaken je ook nog stimulerende maatregelen terzake kan in
►  █ M2:
►  het Dank
►  volgende actuele vraag is van I van de bijen Joke Schauvliege Vlaams minister van geven het u aan landbouw het veto van
►  de meerderheidsfractie tegen de invoering van statiegeld op drankverpakkingen.
►  Tinne Rombouts op de strijd tegen zwerfvuil een optie om statiegeld
►  in te voeren. Drankverpakkingen en ten slotte mevrouw Mellemans. Over de invoering van statiegeld op blikjes en
►  Het flats.
►  █ M24:
►  Dank wel meneer de voorzitter collega's mevrouw de minister.
►  Hoelang zal u dit nog blijven pikken.
►  De meerderheidsfractie N-VA wond zich weer eens niet aan de afspraak.
►  Het is niet de eerste keer en het zal wellicht ook niet de laatste keer zijn.
►  Maar wat er gezegd is E vetten u volledig in uw hemd.
►  Van in verband met de problematiek rond het statiegeld merken we dat nu al meer dan honderd gemeenten
►  en steden waarvan in 36 steden de N-VA ook in de meerderheid zit.
►  Dech expertise zaten achter het voorstel van de Statie.
►  Achter het systeem van de Staal wel gekoppeld aan heel wat sensibilisering dat is waar.
►  Dat is ook normaal want 40% van het zwerfvuil op straat zijn plastieken flessen en blikjes.
►  En als we De dat project zouden aanpakken dan kunnen we het aantal blikjes en plastic flessen verminderen
►  won zeventig tot 90%.
►  Maar de N-VA. Is Want der Vlaamse Regering en bij uitbreiding het volledig parlement.
►  Wellicht vragen mevrouw de minister u bent bezig met een studie.
►  Als die studie uitwijst dat het inderdaad een goed systeem is het gebruik van statiegeld
►  dan vraag ik u concreet zal ik dat in deze legislatuur nog concreet aanpakken en daarin uw verantwoordelijkheid.
►  Roland De Houts. Want nog 31 verbonden de das om. Dat is ook echt gerekend.
►  Een stuk meer dan twintig miljoen euro besparen. Als je dat systeem stond Panne toepassen.
►  Bus- datt I vallen.
►  █ F25:
►  Ik dank u wel
►  █ F16:
►  voorzitter. Beste collega's ik weet niet of die lieden.
►  █ M4:
►  [french]
►  █ F16:
►  Een op Staat. Ik kan uit ervaring spreken bij zijn collegas.
►  52 haarspeldbochten en ongelooflijk mooie vergezichten uitzichten maar zonder enig blikje flesje of papier.
►  Met andere markten het kan. Ik zou dan denken dat dat zeker in het land van de sorteerkampioenen moet dat ook kunnen.
►  Collega's. Het zwerfvuildebat is een ruim debat waarvan flesjes en blikjes een onderdeel uitmaken.
►  Er zullen verschillende maatregelen nodig zijn om het fictief het zwerfvuil uit ons straatbeeld te krijgen.
►  Een totaalaanpak is iets dat je altijd ook in het parlement en op de Regering heeft uitgesproken.
►  Nu het statiegeld kan een positieve bijdrage leveren in die totaalaanpak
►  al moeten inderdaad ook aandacht hebben voor de buurtwinkels al moeten we ook aandacht hebben voor de grensproblematiek.
►  Daarom net dat een onderzoek is gevraagd en het onderzoek is momenteel lopende.
►  En ik ben dan echt wel verbaasd dat Eriksson belangrijk debat al bij het. Dat is wat je zegt.
►  Voor dat effectief de onderzoeksresultaten gekend zijn. En als dat ik mij de vraag hoe nu verder.
►  Dus minister. Bij dezen wil ik u de vraag stellen opdat al uw collega's in de Vlaamse Regering
►  u effectieven alle verschillende maatregelen in het onderzoek naar een totaalaanpak in het zwerfvuildebat.
►  Omdat zij alle pistes nog mee ondersteunen omdat ook daar reeds voorafnames gebeuren.
►  █ F15:
►  Ja collega's het is zeer duidelijk landbouwers willen het ze zijn het beu dat er 6000
►  koeien per jaar in Vlaanderen gewond zijn of sterven omwille van stukjes blik in hun maag.
►  Natuurverenigingen willen het ze zijn het beu dat natuurgebied en rivieren vol liggen met Frances met blikjes.
►  Burgers willen het enquêtes tonen aan
►  dat de meesten dat de meerderheid van de burgers in Vlaanderen voorstander zijn van een statiegeldsysteem.
►  Steden en gemeenten willen het. Maar liefst 88 steden en gemeenten van allerlei allooi en met mensen in de meerderheid
►  van verschillende partijen hebben zich aangesloten bij de Staat statiegeldalliantie hij Organisatie mevrouw de minister
►  wil het niet en dat is Fost Plus. Dat is de Organisatie de federatie die de verpakkende industrie verdedigt.
►  Dus mijn vraag is collega's aan wiens kant staan we dalen de kant van de landbouwers aan de verenigingen van de burgers
►  van de gemeenten en steden een winstbelasting schelden verkwisten aan het opruimen van zwerfvuil
►  of staan we aan de kant van de verpakkingsindustrie
►  raden minister ik denk dat onze positie duidelijk is ik denk dat hij positie duidelijk is.
►  Ik denk dat u ook aan de kant van de burgers.
►  Staat aan de kant van de steden en gemeenten aan de kant van de landbouwers.
►  Er is één partij die dat blijkbaar niet. Goed mevrouw de minister mijn vraag is wat zegt de Vlaamse Regering IS I.
►  Bent u tot een consensus gekomen. In de Vlaamse Regering en kiest de Vlaamse Regering de kant van het statiegeld.
►  █ M2:
►  Wordt er over EU-.
►  █ F26:
►  Ik dank u wel voorzitter collega's. Is datt. Zwerfvuil enorme rijen EU- is er een gär een IS IS voor I.
►  Voor heel wat Vlamingen
►  en we hebben afgesproken in de Vlaamse Regering dat de aanpak van zwerfvuil een taille van onze speerpunten is gedurende
►  deze legislatuur. We hebben in 2016 beslist om een sterkere aanpak aan te zetten het tegen zwerfvuil.
►  We hebben een aantal initiatieven genomen onder andere de Mooimakers waar heel wat de initiatieven ook lokaal lopen.
►  We hebben afgesproken dat we na twee jaar een evaluatie van dat versterkte zwerfvuilbeleid
►  en dat we dat zouden afwachten en dan kijken.
Your browser does not support the audio element. 0.0
plenair_1241092_7066_8090.wav Tijdsindex:    Betrouwbaarheid: